herinneringen

Hoe herinner jij je later de coronacrisis?

Dat we ons deze bijzondere periode van de coronacrisis later nog zullen herinneren, daar twijfel ik niet aan. Ik ben echter wel benieuwd hoe we later zullen terugkijken op deze tijd. Zullen we dan vooral terugdenken aan de gevoelens van angst, onzekerheid en verdriet die we voelden? Of herinneren we ons ook mooie momenten en gevoelens van geborgenheid en verbondenheid met elkaar?

Hoe de herinneringen zullen zijn, zal natuurlijk per persoon verschillen en afhankelijk zijn van wat je meemaakt in deze periode. Uit onderzoek blijkt wel dat we ons gebeurtenissen die onze emoties hebben geraakt, of ze nu positief of negatief zijn, beter kunnen herinneren dan gebeurtenissen waar we niets bij voelden. Dat zou betekenen dat wanneer je nu sterke emoties ervaart, je je later deze periode ook beter zult herinneren.

Ik ervaar zelf op dit moment dat we écht een bijzondere periode meemaken in ons leven. Daarbij vraag ik me tegelijkertijd ook af hoe we ons deze periode later zullen herinneren en wat ik er nu aan kan doen om die herinneringen vorm te geven. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn kinderen. In mijn zoektocht kom ik uit bij het boek “De kunst van herinneringen maken” van de Deense geluksonderzoeker Meik Wiking. Hij stelt in zijn boek dat er wel degelijk manieren zijn om ervoor te zorgen dat je mooie momenten later zult herinneren (Meik Wiking is geluksonderzoeker en focust zich dus vooral op mooie momenten). Hij behandelt ze in zijn boek en noemt ze de 8 ingrediënten voor mooie herinneringen. Uit deze ingrediënten zijn best een aantal tips te halen die je op dit moment zou kunnen gebruiken om toch waardevolle herinneringen te creëren in deze onzekere tijd. Een aantal van deze tips zijn:

  • Benut de kracht van eerste keren. Wat heb je altijd al eens willen doen, maar ben je nog nooit aan toe gekomen? Misschien is dit wel het moment om eens een nieuwe hobby op te pakken of dat ingewikkelde recept uit te proberen.
  • Sta bewust stil bij mooie momenten en gebruik hierbij al je zintuigen. Geniet van de kleine dingen en laat deze goed op je inwerken.
  • Leg je telefoon vaker aan de kant. Heb meer aandacht voor je omgeving en de mensen om je heen.
  • Deel je ervaringen, gedachten en gevoelens in een dagboek. Het helpt je nu om het van je af te schrijven en het vormt een herinnering aan deze tijd voor later. Leg hierin de hoogtepunten, maar ook de knelpunten vast.
  • Maak een afspeellijst met nummers die je op dit moment graag luistert. Alleen of juist samen met je gezin of vrienden.
  • Maak je herinneringen tastbaar door bijvoorbeeld foto’s te maken of voorwerpen te verzamelen die kenmerkend zijn voor deze tijd.
  • Start met nieuwe rituelen / tradities in je gezin. Rituelen zorgen voor rust, veiligheid en verbondenheid in je gezin en kinderen zullen zich gezinstradities nog lang herinneren.

Hopelijk helpen deze tips je om op een goede manier deze periode van onzekerheid en beperkte vrijheid door te komen en tegelijkertijd ook waardevolle herinneringen te creëren. Ik ga er in ieder geval eens een paar uitproberen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.